Sunday, July 18, 2010

nostalgia 89'~kolompo

Kalau tau besok nak pergi kolompo mesti mata jernih keriangan. Malam tue tido lena ngan tidak jer. Kemain seronok nak gi kolompo. Padahal bukan pergi bershopping pun, just antar kakak aku kat sekolah dia.

Dulu sekolah sri puteri nie kat jalan kolam air, kolompo. Kemain hebat sekolah, tapi orang pompuan jer yg sekolah situ. Tak syok langsung. Itu kalau ikul akal budak kecik la, dah besar nie aku sengsorang jer lelaki yang duk situ pun memang baguih dok ada laaa.

Nak gi kolompo punya pasal, esok pagi kompom bangun paling awal. Department dapur kompom dah kecoh pagi-pagi buta. Mak aku bertungkus lumus memasak menyediakan bekalan dalam perjalanan nanti Takde maknanya nak berenti makan kedai. Menu bekalan macam ayam masak merah kompom jadi juadah utama. Aku pun riang semacam pasal dapat makan ayam. Dulu-dulu, time raya atau nak gi jalan jauh-jauh je jumpa ayam. Orang tua aku dulu mana ler ader duit banyak sangat nak makan ayam hari-hari. KFC?, telan air liur tengok iklan kat TV ajer la.

Pagi-pagi dah mandi. Air kolah kemain sejuk lagik. Nak cecah air kat badan pun kena amik timing. Dier punya gigil serupa kena cebur kat iceberg. Siap mandi, pakai baju. Baju mesti pakai yang paling cantik la masa tue. Kasut kompom kena pakai. Iyalah, nak gi kolompo bukannya nak pergi ocean kat mentakab, atau gi pasar kat temerloh.

Sikat rambut mesti kena belah tepi. Belum zaman lagi nak buat rambut fesyen belah tengah masa tue. Fesyen pacak lagik la tak pernah di buat orang. Kalau aku buat, silap-silap pagi buta mata dah berkaca kena penapor sedas dua ngan bapak aku. Minyak rambut kompom jenama zam-zam. Bau dia kemain menusuk kalau time tengah hari.

Nak gerak gi Kolompo. Semua bekalan dah check in baik punya. Plastik muntah, kompom lekat baik kat kerusi belakang. Dulu-dulu, dari temerloh ke kolompo, jalan dia bukan macam skang nie. Agak pintal-pintal jugak. Dalam perjalanan, kompom sampai tertido-tido. Sampai kat terowong highway karak tue, kemain cergas bijik mata. Iyerla, bukan selalu lalu kat situ. Itu yang kemain jakun. Start dari awal sampai la abis terowong ralit memandang.

Masa tue terasa nak sangat jer tengok apa yang ader dalam bangunan kat atas terowong tue. Banyak budak-budak cakap, ader datuk yang jaga terowong tue. Kecik-kecik dah pandai buat citer tahyol. Nasib baik aku nie jenis tak berapa minat sangat nak percaya ngan menda mengarut macam tu.

Sampai kolompo, kemain seronok lagik. Tengok bangunan tinggi-tinggi. Ralit sampai sakit tengkuk mendongak. Sampai sekolah akak aku, operasi makan-makan. Abis makan, acara salam menyalam. Lepas tue bergerak semula balik ke termerloh.

Nak bising-bising pergi shopping sana-sini, masuk muzium ke memang takde. Kalau buat perangai nangis raung-raung, silap-silap kena tinggal kat tepi highway. Akal bapak aku, sapa leh duga. Tengok dari tingkap sudah. Besok kat umah time main petang-petang, pandai-pandai ko la nak kelentong bebudak. Yang terlopong memang melopong dengar citer lebat tak hengat. Yang terkantoi pun banyak juge. Ader ke aku wat citer dalam muzium bleh naik ketapi ngan badut kasut besar keler merah tue. Aku pun satu, bijak sangat bercerita ngan anak D.O kampung. Silap besar la nak kelentong. Member selalu sangat shopping kat kolompo. Terpaksa la buat cari akal bijak nak cover line. Nasib baik member percaya.

Sampai umah kompom dah malam. Siap mandi dan buang apa yang patut. Masuk bilik tido. Sebelum nak lelap tue, kepala otak ligak pikir nak kelentong apa kat bebudak petang-petang nanti. Nak citer kat sekolah tadika, aku bukan sekolah tadika pun. Tunggu petang aje la nak wat citer riak.
  
Tapi skang biler dah besar nie dengar nama kolompo pun dah bleh sakit kepala. Orang sini plak kemain suka nak duk dalam jamm 2,3 jam kat kolompo nie. Bengong!!.

No comments: