Wednesday, February 23, 2011

Post yang ke 100. Tajuk special: Kolompo oh Kolompo!

Dekad 90’an, waktu sekolah rendah adalah zaman paling solid untuk tidak ketinggalan berjalan ke kolompo. Waktu tu dengar jer perkataan Kolompo terbayang bangunan yang tinggi tinggi, lampu malam yang bermacam-macam kaler, makwe yang seksi serta bas mini yang berdesup membawa penumpang. Tidak kira mengikuti keluarga melawat sedara mara, orang sakit juga rombongan sekolah. Wajib pergi!

Umur remaja yakni lebih khusus sekali di waktu sekolah menengah. Pergi Kolompo bersama kawan-kawan secara indie adalah lebih menarik dan bersemangat. Bayangan Chaw Kit. Petaling Street dan Pudu Raya amatlah sentiasa di rindui. Waktu tu KLCC belum wujud lagi. Baru tengah nak ukur tapak bangunan!

Membeli produk tiruan serta vcd haram termasuklah vcd haram untuk di lihat menjadi tujuan utama selain berjalan-jalan sekitar bandaraya takde kerja dan memenatkan diri. Tidak terkecuali untuk mengurat makwe kolompo sebaya serta skodeng makwe seksi.

Bila dah besar masuk university, berkawan pula dengan orang Kolompo dah pandai lepak malam malam dekat kolompo naik kereta. Termasuklah menawaf Lorong Haji Taib berulang-ulang kali sambil menjerit-jerit mengacau sotong-sotong yang bersidai tepi bangunan. Uishhh! Kalau tak pergi Kolompo dalam seminggu memang tak sah. Tak bandaraya la orang kata.

Tapi setelah sekian lama duduk Kolompo waktu belajar dah mula malas untuk meyan aktiviti mengarut pusing Kolompo. Kalau pergi Kolompo pun adalah bertujuan untuk membeli barangan computer yang memang sentiasa di shopping oleh pelajar-pelajar yang mempunyai pinjaman pelajaran yang akan masyuk di awal semester. KLCC pun dah dah nampak bayang waktu tu. Kalau tak masuk KLCC memang tak Kolompolah kata sesetengah orang.

Bila dah bekerjaya, dengar nama Kolompo pun dah malas. Dengan jammed yang ntah hapa-hapa sebab tak kira waktu dan hari. Bayar parking yang mahal tak hengat. Naik public transport yang macam haram dia punya padat dan segala bentuk menyampah lagi.

Tapi semalam!.......

“Esok! Kau naik KL dengan Fitri. Tolong Riduwan siapkan Tender project bla bla bla!”

“baik boss!”

Dengar nama Kolompo, otak gua dah mula sakit. Badan dah mula tak sedap rasa. Terbayang haruk pikuk suasana menyampah di pusat bandaraya yang di sukai oleh budak-budak yang baru nak naik.

Hawau betul Kolompo nih!

1 comment:

basim said...

Ko pegi kolompo bleh claim