Tuesday, February 8, 2011

Siri Nostalgia 04': Nokia Sabun


Nset nokia sabun atau nama penuhnya nokia 6500. Inilah nset pertama aku yang mempunyai fungsi camera dan video. Lama jugak aku pakai nset nie. Lebih kurang 2 tahun setengah. Nset nie aku beli 2nd hand jer. Hasil daripada jimat cermat dari duit belanja makan aku di Kolej.

Nset nie aku jual pasal keypad dier jahanam. Tak boleh nak tekan button langsung. Kena ketuk-ketuk baru nak function. Mula-mula button 1,4,7 tak boleh tekan pastu melarat gi button 2,5,8,0 sampai la hampir-hampir hayat dier, nest nie punya bunyi pun dah jadi bisu. Langsung aku jual nset nie beli nset lain.

Aku bukan nak citer pasal nset nie, tapi aku nak citer time aku nak pergi membeli nset nie. Nset nie dulu aku beli kat Mines Sri Kembangan. Aku gi dengan member aku Mizi. Masa tue pergi mana-mana pun dengan Mizi. Pergi melayan perasaan pun dengan Mizi. Tengok wayang dengan Mizi, gi usha awek pun dengan mizi. Balik merempit ke Melaka pun dengan Mizi. Pendek kata semua benda dengan Mizi. Cumanya aku masih bernafsu terhadap wanita. Pergi mandi, berhadas besar mahupun kecil. Mizi tidak aku pelawa bersama.

Masa tue aku puas round satu Mines nak cari nset. Last-last aku berenti satu kedai nie. Dia orang budak Melaka. Usha punya usha, aku dapat best price. Aku sambar la nset sabun nie. Macam biasa la diorang bagi format, install ntah aper kejadah software yang aku sendiri pun tak reti nak pakai. Akhir sekali aktivitinya memenuhkan segala jenis lagu dan video 3gp dalam memory card.

Aku punya la terkedek-kedek pilih lagu. Puas aku pilih lagu, aku pilih video plak. Memory card besar masa tue, 512 mb. So agak banyak la jugak menda yang aku nak masukkan. Kemudian Mizi datang kat aku. Nak tengok apa kebenda yang aku buat lama sangat pilih bahan.

“Ko pilih apa tue Pis, lama betul”

“tengah pilih lagu ngan video la, banyak sangat nak aku pilih”

“tengok jap, ape kebenda yang ko pilih lama sangat nie”

“baik sangat ko nie, Ijan ader koleksi bagus tak, kasi usha” Tanya Mizi pada budak kedai tue.

“aderr punya, jap! kasi aku off speaker” jawab Ijan dengan pantas.
  
“Nie apa lagu yang ko pilih lama-lama tadi nie, mengarut betul la, dalam laptop pun banyak nie”

---@@@---

Tak sampi 5 minit Mizi dah berjaya memenuhkan Memory card aku yang berkapasiti 512 Mb. Kami berdua pulang ke kolej ngan muka yang ceria lain macam.

Malam tue, aku hanya melihat esakan suara video 3gp nset aku. Aku sendiri belum sempat nak membelek nset tue. Lepas sorang-sorang belek nset aku. Yang nak Bluetooth, yang nak copy dalam laptop, dalam desktop, yang nak pinjam memory card, yang nak sedut dalam pendrive. Akhirnya aku tertido tanpa dapat membelek nset. Sampai abis bateri diorang kerjakan nset tue. Nasib baik la takde terpalit lendir-lendir yang mushkil kat nset aku tue.

Akhirnya, nset aku tue di kenali sebagai nset tokan 3gp melayu. Nak dibuang sayang plak masa tue. Jadi simpan ajer la buat stok kawan-kawan yang memerlukan. Aktiviti bertukar-tukar cerita memang menjadi aktiviti sampingan kami. Cumanya belum sampai tahap berjual beli lagi. Kedai nset yang aku beli tue pun jadi port baik utk aku melepak. Bertukar-tukar cerita dan habuannya aku dapat update software yang dah aku bagitau memang langsung tak reti nak guna.

Mizi punya pasal nset aku dapat nama. Patut la nset tu lumpuh keypad dier. Dah mati pucuk nset tuh!

No comments: