Monday, March 7, 2011

antara amarah dan rezeki

Tadi time lunch gua balik rumah makan nasik. Jimat sikit belanja. Sudah duduk dekat rumah, apa pulak nak makan nasi kedai.

Dalam pukul 2.30 petang, yakni selesai segala acara lunch, gua gerak semula ke opis. Dalam perjalanan ke opis gua singgah Petronas dulu untuk isi minyak superbike 100cc gua nih. Di hadapan gua, sebiji motor lagenda sedang parking di hadapan pam di mana tuan punya motor sedang beratur di kaunter untuk sesi pembayaran.

Gua malas nak turun dari motor beratur sekali. Peel gua memang suka tunggu orang abis isi baru gua amik giliran unutk membuat pembayaran tunai isi minyak.

Tapi kelihatan tuan punya motor lagenda hadapan gua ini, terus sahaja start moto dan blah dari situ. Melihat keadaan itu, hati gua membara. Gua mahu mengamuk dan menjerit memaki hamun kerana terpaksa menunggu di bawah cahaya matahari terik. Ini betul - betul  membuang masa gua kerana menunggu tuan motor lagenda itu membeli hanya sekotak rokok.

Gua bengang! Tapi gua tak tahu kenapa tangan gua gatal nak angkat pam minyak. Gua ikut selera tangan gua pi angkat pam minyak dan………

Superbike 100cc gua sudah berisi Rm5.00 minyak petrol Ron 95 tanpa berjalan membuat pembayaran menuju di kaunter. Wajah gua tersenyum lebar. Gua tidak marah-marah lagi seperti tadi.

Ini namanya rezeki terpijak!

No comments: