Tuesday, February 15, 2011

Borak-Borak Cuti

Zaman belajar dulu, time cuti semester adalah masa yang paling seronok untuk tido sampai ke tengah hari. Berjaga sampai subuh. Takde apa yang nak kena pikir. Semester baru adalah untuk belajar benda baru, melayan karenah lecture baru, mengadap assignment baru, menulis pakai pen baru dan juga baru nak setting mata belajar bangun awal semula.

Cuti semester paling koman 1 bulan dan paling syok 3 bulan. Itu jam badan memang kurang produktif. Tengah hari punya waktu makan dah siap berpakej sama breakfast dengan lunch. Lepas tu, sambung melepak minum petang di kedai pa’an. Balik dah maghrib. Lepas makan malam, baca paper untuk ambik tahu hal ehwal semasa, lepas isya’ kembali melepak dengan rakan rakan seusia sampai ke subuh. Itu cerita waktu zaman belajar la.

Sekarang dah bekerja. Melepak pun dah pakai duit sendiri. Nak bersosial pun pakai duit sendiri. Kalau takde duit atau kesempitan kewangan, duduk la rumah senyap-senyap. Tak pakai dah duit mak bapak.

Tapi rutin harian jika waktu cuti, tidak kira la cuti umum ke cuti khas ke atau cuti-cuti malaysia, tetap juga bangun tido sampai ke tengah hari. Kemudian berjaga waktu malam sampai ke subuh. Mana tak badan lemau esok nak pergi kerja!

Jadi apa kesimpulan dari cerita di atas? Aku sendiri pun tak tau nak simpulkan apa. Pandai-pandai korang la ejas nak bagi kesimpulan macam mana. Kalau hendak la!

No comments: