Thursday, October 14, 2010

gangguan misterius

“vrooommmm!” moto kriss tua gua mengaum memecah hening tengah hari. Kucing jiran sebelah berlari menyelamatkan diri.

Lajakan padu dari perahan enjin tua tahun 1995 ni masih boleh memberikan kelajuan maksima. Kebanyakan moto yang seusia dengannya sudah lama pencen awal atau diberi dengan nafas baru. Tapi kadang kala, pemberian nafas baru itu boleh memberikan kesan sampingan pada organ dalaman moto, dimana ia mungkin akan mengakibatkan kesesakan fungsi pada ruang udara,minyak, atau eksos dan juga kesesakan poket pada tuan punya moto setelah dia meragam.

Pemanduan secara sederhana seperti brader-brader membuatkan gua telah sampai di simpang keluar ke jalan besar taman gua. Gua berikan signal kiri untuk ke kiri seperti apa yang telah di ajar dalam buku pemanduan belajar memandu. Tapi gua tidak pula mempraktikan lambaian tangan. Itu melecehkan!.

Gua memacu arah perjalanan untuk bergerak ke stesen minyak di tangga batu. Objektifnya bukan untuk mengisi minyak petrol tapi untuk mengeluarkan sedikit wang dari mesin ATM. Dalam perjalanan, gua hiburkan diri gua. Lagu dari search menjadi pilihan. Sesekali gua menarik suara supaya jadi macam amy search. Melalui pendengaran gua dari atas moto, gua rasa suara gua boleh tahan jugak power. Cuma ada sangkut-sangkut sikit. Itu pun pasal habuk-habuk pasir yang berterabur atas jalan raya.

Sampai di stesen minyak, gua buat-buat muka riang. Muka gua kasi senyum sikit-sikit. Itu pun pasal ada awek skuter parking sebelah gua. Gua bukak helmet untuk menunjukkan wajah sebenar. Kalau-kalau ada rompakan, gua sudah ada alibi.

Gua cuba berjalan cara normal, tapi terkeluar cara bergaya. “Hanya gaya berjalan, itu tidak mengapa” fikir gua dalam hati.

Gua membuka pintu masuk stesen minyak. “Wah! Sejuknya! Macam dalam syorga” kata gua dalam hati lagi.

2 minit kemudian, gua dah ada atas moto balik. Gua start laju-laju dan terus tinggalkan stesen minyak cepat-cepat untuk segera pulang ke rumah.

Gila! Wallet tak bawak! Nak cucuk pakai apa. Jari kaki?

No comments: