Tuesday, October 5, 2010

esah lagenda [episod 1]

Dia tidak berkaki, hanya terbang di awang-awangan. Sesekali di keluarkan sedikit suara yang bernada tinggi dan nyaring. Dengan di tambah bau perfume cap bunga kemboja dan kapur barus. Ia dapat membantu sedikit sebanyak menaikkan ketakutan manusia.

Oh yaa! Lolongan dari anjing-anjing liar juga boleh di ambil kira untuk side effect. Tapi jika lolongan itu daripada anjing laut. Sudah pasti lokasinya berada di sebuah zoo bukan di tempat yang paling angker.

Makhluk itu masih lagi tergantung-gantung di awangan. Terbang mengikut tempat yang dia suka. Walau angin kencang sekalipun itu tidak akan terbang mengikut arah angin. Dia paling suka terbang berlawanan arah angin kerana boleh menambahkan angkernya dengan mengerbangkan rambutnya yang panjang berjurai itu. Jika tiada angin dia akan jalan senyap-senyap.

Tidak pernah pula di ketahui yang dia mampu terbang nun juah di awan biru sehingga mampu menyamai kapal terbang boeng 747. Jika dia mampu, sudah pasti banyak kemalangan berlaku akibat terlanggar makhluk ini.

Banyak orang gelar namanya Pontianak atau kuntilanak. Tapi sebenarnya nama panggilan dia Esah. Nama sebenarnya mengikut kad pengenalan tidak di ketahui. Esah berasal dari Pontian Johor.

Esah nie memang terror masa muda-muda dulu. Setakat hilangkan duit syiling kat tangan memang pejam mata jer Esah buat. Orang kampung macam-macam tuduh Esah ni ada bela hantu raya la, jin Baghdad la, ilmu sihir la. Tapi yang pasti Esah memang tidak mengamalkan ilmu-ilmu hitam. Ilmu hisap pun Esah kantoi masa amik UPSR dulu, inikan pula nak belajar ilmu hitam.

Bersambung…………

No comments: