Saturday, June 26, 2010

tiada tempat untuk mereka

Pranggggg….

Terbelah dua pinggan yang kat atas meja nie gua karate. Satu kedai diam membisu. Semua takut nak melihat mahupun menjeling kearah gua. Ader satu Pak cik baik punya jeling kearah gua. Gua bagi dehem satu kali terus pakcik tuh bergegas blah dari kedai. Gua tersenyum menandakan gua paling brader-brader kat dalam kedai tuh.

Gua sweeeet satu kali, terus pelayan restoren tuh datang terketar-ketar. Gua bagi jelingan tajam sekali pada dia. Mata dia terus berkaca.

“Bagi aku Nescafe O panas kurang manis, gelas punya” kata gua.

Pelayan restoren tuh angguk tanda faham dengan permintaan gua. Sebelum dia melangkah pergi gua mintak satu lagi. Permintaan gua yang sebelum nie tidak di endahkan oleh pelayan itu tadi.

“Cepat tukar channel sport, nie mentor-mentor nie syirik. Boleh menjadikan Negara mundur. Pemikiran rakyat juga kurang sihat. Fahammmm…!!” kata gua lagi yang turut di selitkan dgn unsur-unsur nasihat.

Rancangan terus di ubah ke arah rancangan sukan yang menyihatkan mata. Tiada lagi tari menari, gelek mengelek, sorak menyorak mahupun kritik mengkritik. Makcik-makcik mahupun remaja yang melayan Mentor telah pulang dengan wajah yang sedih. Ader satu mamat cuba untuk buat muka seperti menunjukkan tanda protes. Terus gua lempar ngan selipar jepun gua kena tepat kat kepala. Tak cukup tanah dia lari blah dari kedai.

Yang memang melayan rancangan sukan seperti gua telah menunjukkan isyarat bagus. Terlakar senyuman yang panjang pada wajah-wajah tua mereka. Gua kelihatan seperti wira di mata mereka.

Nescafe O panas gua suakan di bibir tanda kepuasan. Rokok L&M menthol gua bakar menandakan game akan bermula kejap lagi. Gua tenang melayan world cup bersama-sama para penduduk kampung di bukit rambai.

No comments: