Sunday, January 17, 2010

Antara kismis doa dan pelempang GPK kanan

1998, tahun reformasi tgh heboh melanda negara. Pada ketka itu aku masih berada di tingkatan 3. Kira tgh busy mentelaah pelajaran utk PMR. Supaya jadi best dan dapat masuk kelas sains. Aim aku utk tahun tuh. Tapi nak kata time tuh aku belajar sangat pun tidak, duk melepak main game, bukak internet baca website pasal reformasi. Kalau la ader subjek reformasi malaysia time tuh, mmg dah lama kot aku score A. Punya la rajin membaca gossip2 liar politik negara masa tuh. Aku pun dah berubah jadi seorang yg rebel atau dengan erti kata lain anti goverment.

Entry aku kali nih bukan nak citer pasal reformasi tuh pun, sajer jer tulis buat mukadimah. Nie aku nak citer time dalam kelas dulu masa form 3. Kira time-time nak exam nih mcm2 la cara nak dapat 8A, iyer la awak nih nak kata pandai tidak la. Tapi boleh la di kategorikan sebagai org yg paham bahasa. Apa daaa yg aku mengarut nih. heh...

Pagi tuh selepas rehat, kelas Bahasa Melayu (BM) akan bermula. Cikgu Hasnah xsilap aku nama cikgu BM aku masa tuh. Dier masa tuh tgh pregnant, so emosinya kurang stabil sket. So paham2 ajer la kan. Orang pregnant nih mudah terasa, mak aku cakap la bukan aku.

Nak di jadikan cerita, time rehat pagi tuh member aku ader jual kismis doa. So nak di jadikan cerita, aku pun turut membelinya kerana terpengaruh ngan kebaikan kismis doa tu. Dia kata kalau makan kismis nih ngan selawat bleh jadi cerdik pastu ingatan akan cepat kuat. Setelah terpengaruh dengan ucapan seperti anwar ibrahim ketika melaungkan reformasi, Aku pun turut sama membeli,siap 2 kotak lagi aku beli. Mana ler tau kot2 klu makan dua kotak sekali gus bleh terus genius ke, xpayah bukak buku, tgk je terus dapat tangkap. Otak & imaginasi budak2 masa tuh. Banyak sangat tengok citer mat saleh yg dier kena karen tuh terus short, pastu terus jadik genius. Apa kenama ntah citer tuh, aku pun xingat. Tapi nasib la aku xgila mc tuh, nak shortkan diri sendiri pakai karen, klu hidup lagik xper la jugak, tapi klu padam terus kan ke nyaya. Lagi pun klu xstudy makan sekontena kismis doa pun xleh jadik gaks. Pandai betul member aku nih jual barang, patut la amik business study masa kat universiti dulu. heh...

Melalut ke laut plak aku nih, okeh kita sambung balik. Kejap, kat mana aku tadi,. Okeh, so pas membeli tuh, aku simpan la di beg. So, kelas cikgu BM pun dah masuk kelas menandakan kelas akan bermula. Sebelum tuh aku nak bagi tau tempat duduk aku dalam kelas tuh. Aku duduk di barisan kedua terbelakang. Kenapa duk belakang? Dah aku tinggi sangat time tuh, klu aku duduk depan time tuh kan ke mcm tugu negara, kesian org yg rendah2 tu xsampai ilmu kat diorang. Aku bermurah hati la bagi port depan kat org2 rendah nih, nanti bleh kita sama2 pandai. Padahal, klu time sekolah dulu, aku raser klu kena duk kat depan la paling hell skali. Apa tidaknya, klu homework xsiap, kompom org depan kena check dulu. Homework aku mmg xpernah siap pun, lagi mau duduk depan, mmg carik nahas la jawab nyer. heh....

Kelaut lagik aku nih, ishhh...okeh, kita sambung semula. Aku dah bgaitau tempat duduk aku kat korang. So, korang imagine la sendiri mcm mana. Kelas BM nih mmg membosankan, aku concentrate apa pun kat subjek nih aku tak tau. Bukannyer BM tuh ader ajer, teorem pitagoras ke, logaritma ke, citer reformasi ke apa ke. Balik2 citer pasal ayat pasif, ayat apekebenda lagi ntah. Kerana dek kebosanan yg teramat sangat, aku pun ambik alternatif sendiri utk menghilangkan rasa bosan aku. Aku dengan penuh hati2 aku seluk tangan dalam beg sekolah aku, nak amik kismis doa. Tiba2, aku dengar suara member aku at belakang nih mcm tgh mengunyah. Cesss...dier dah makan dulu rupernyerr...

So, supaya tidak membazirkan kismis aku, baik aku paw member aku nih, save kismis aku. Yg bagi kismis nie atin namanya. Aku pun mintak la kat dier sket, ader la dier bagi utk memenuhkan tapak tangan aku yg comel nih. Sempat lagik tuh dier pesan, kalau nak makan selawat dulu, sebiji kismis 3 kali selawat tau. Aku pun angguk kepala tanda paham. Tengah duk syok2 makan tuh, ramai pulak peminat kismis doa nih beralih ke belakang. Yang dari depan reverse ke belakang, yg duk belakang sudah tentunya setia di belakang. Maka terjadilah situasi makan kismis doa secara berjemaah di waktu itu.

Cikgu biler senyap kat depan kita ingat dier okeh, dier tak kisah. Maka bermula la aksi memakan kismis secara terang-terangan. Sampai ke satu tahap, si atin yg bagi aku kismis nih tadi bercakap dalam nada berbisik.

atin : woi..korang, nak tengok magic tak? aku nak wat magic nih.
aku : magic apa ?
atin : ko tengok baik2 ehh, magic yg aku wat sambil makan kismis doa nih.
aku : ??? (sambil buat muka xsabar nak tgk magic tuh)

Korang nak tau magic apa yg dier buat. Dia gi bantaikan selawat kat kismis doa tuh, pastu di lempar ke atas terus zapppp...masuk ke mulut dier. Hawau betul mamat nih, ini ko kata magic, cilakak betul.

So, utk bagi sokongan moral kat member aku nih kitorang pun gelak2 la dalam nada tertahan-tahan. Diwaktu memeber aku tgh wat magic bodow dier tuh, ternampak la oleh cikgu aku tadi. Terus dier pekik marah2. Bagi aku, mmg dah lali dengar dier membel. Kalau boleh biar sampai abis masa dengar dier bebel. Tapi apa yg aku harapkan itu tidak menjadi kenyataan, masa tengah cikgu nih membebel, time tuh la lalu si cikgu GPK kat tepi kelas aku, GPK nie mmg terkenal dengan rotan yg maha dasyat ganasnyer. Terus si cikgu BM aku nih mengadu kat dier, apa lagik masuk la dier kat kelas bagi ceramah@membebel sepam dua.

Member aku yg wat magic bodow tadi GPK suh kuar, pastu member aku xpuas hati, dier petik nama2 member yg duk sebelah dier. Dialog situasi time tuh lebih kurang mcm nih la.

GPK : hah..awak yg makan tuh keluar sekarang..!
atin : bukan saya sorang je makan cikgu, zely pun makan jugak.
Zely : mana saya ader makan cikgu, kismis saya letak dalam kocek baju nih, tgk nih (sambil menunjukkan kismis yg terletak dalam kocek bajunya)
GPK : saya tak kira, kamu pun keluar jugak. Dah kebulur agaknya kamu semua nih..haaa...!!
zely: umar pun makan gaks cikgu. (sambil menunjuk umar yg duduk di belakang sebaris dengan aku)
umar : weh, mana ader aku makan, aku makan sket ajer la.
GPK : sikit pun makan jugak, dah-dah...keluar sini...!
umar: azam pun makan jugak cikgu. (azam duduk sebelah umar)
azam: weiii....apa nih...(tampa dapat menhasikan ayat, mungkin terkedu..heh)
azam: sharul pun makan jugak cikgu, dier makan lagi banyak sekotak plak tuh (sharul duk sebelah aku)
sharul : ermm....
GPK : dah-dah jgn banyak cakap, keluar ?

azam & sharul keluar beriringan...sambil sharul memandang xpuas atie kat azam. Tiba-tiba...

sharul: apis pun makan jugak cikgu, dier yg bagi dekat saya.
aku : mangkuk, kena jugak.....

aku pun keluar dengan muka yg xpuas hati bengang betul. Aku kena cari mangsa lain gaks nih, ahhaaaa...aku dah dapat mangsa. Aku pun dengan lantang bersuara.

aku: cikgu pizan cikgu, dier yg jual kismis nie kat kitorang..klu dier tak jual kitorang xbeli...
pizan : saya mana makan cikgu...saya jual ajer... (muka separuh terperanjat pasal kena petik jugak)
aku: ahhh..kau yg jual ko pun kena pergi sekali.!
GPK : ramai betul yg kebulur nih, dah2 keluar semua, ikut saya masuk bilik.

Dalam hati aku dah terbayang dah bagaimana menggelitiknya aku nanti apabila di sebat ngan GPK hardcore nih. iskkk..iskkk...menyesal skang bukan berguna pun. Ungkap suara hati aku ketika tgh melangkah masuk bilik GPK.

GPK: berbaris semua...lapar yerrr..kebulur yerrr...nie saya bagi awak makanan paling bagus sekali?

ayat tuh mmg cam siool la, kompom tido menungging balik kelas nih nanti...hahahaha...

Atin berbaris paling kanan, sebelah GPK, so dier la yg mula-mula kena sekali. Aku masa tuh dah memandang kebawah lantai menanti tibanya waktu aku di sebat pulak. Tengah-tengah duk termenung tuh, aku dengar atin terjerit, pastu bunyi nyer pulak bukan mcm bunyi kena rotan. Bila aku berpaling, 2nd person masa tuh si azam plak turn dier. PANGGGG....!! berpusing azam kena lempangan GPK. Perghhhh...kena lempang plak beb, aku ingat kena rotan. Penat aku aturkan kuasa dalaman mengalir kat punggung aku supaya xsakit kena rotan nanti. Ini kena lempang plak, mana sempat aku nak aturkan kuasa dalaman aku ke muka plak.. iskkk...

Tengah mengelamun tuh turn aku pulak tiba, PANGGGG...perghhh...pijau siot muka, berdamau telinga aku masa tuh. Klu aku ader kuasa mcm GOKU maser tuh, kompom aku dah bertukar jadi super saiya. Opsss...citer xabis lagik. Hukuman aku dah selesai kini tibalah hukuman utk si umar plak. Dier 2nd last berbaris.yg last sekali si zely. Aku tgh gosok2 muka sebab pedih kena lempang. Setelah selesai GPK membuat aksi lempangan, sesi membebel plak bermula dan di akhiri dengan menulis nama kat buku rekod disiplin. Kesalahan: makan kismis doa dalam kelas BM. kah..kah..kah...mcm siot jerrr....

Insiflah kami sekalian pesalah, paling menyedihkan sekali adalah umar. Dier kena paling teruk sekali time tuh, kesian dier, kami semua dapat lempang sorang satu, dier plak dapat combo siap bonus lagik. Nak tahu kenapa umar dapat combo. Kita nantikan episod seterusnya "Antara kismis doa dan pelempang GPK kanan" part II-kisah umar.

p/s: pada adik2 ingat ya....kismis doa tuh kalau makan bergelen sekali pun xdapat nak jalankan otak tuh bagi kuat ingatan pun klu malas belajar. Tengok abg nih, rajin belajar dapat masuk universiti. tak sia-sia kena lempang ngan GPK sebab makan kismis doa dulu. kahkahkah...

No comments: