Thursday, March 8, 2012

Tom Yam Campur


Masa aku duduk rumah sewa di Sg.Ramal Baru, Kajang, aku pernah demam sampai mengidam nak makan Tom Yam campur. Aku call salah seorang budak serumah aku yang kerja kerajaan untuk membelikan aku Tom Yam. Jelas sekali beliau sudi untuk memenuhi permintaan aku yang sudah sedia maklum tidak sihat dan juga tidak berdaya.

Petang itu aku gagahkan diri bangun masak nasi. Walaupun rumah bujang tapi beras tak pernah miss beli. Cuma nak masak lauk jer ada malas sket. Paling rajin pun goreng telur. Tapi kalau hari hari telur, Jin pun boleh muntah.

Aku tunggu punya tunggu, Tom Yam campur tak muncul-muncul. Jam dah tunjuk pukul 7. Apa gila orang kerja kerajaan balik lambat. Adalah paling sejarah orang gomen balik lambat semata-mata nak siapkan kerja di pejabat. Ajaib!

Pukul 8.30 malam barulah member serumah gua muncul sambil membawa 2 beg plastic merah. Aku terus menantang nasi yang dah suam suam sejuk dalam pinggan dan mangkuk kosong bersila depan TV sambil ambik feeling-feeling nak pekena Tom Yam.

Tapi.......
 
“ko makanlah apa yang ada dulu, esok sampai ke Kelantan pun aku sanggup cari Tom Yam kau tu” member aku cakap dengan penuh hikmah dan beserta kejujuran

Malam tue aku makan nasi berlaukkan “Putu Mayam”

Chilakee…………..!

No comments: