Wednesday, March 14, 2012

Novel atau Filem yang bakal jadi hits di Liverpool


Aku ingat nak start buat novel atau Filem yang berasaskan liku-liku percintaan zaman moden. Tajuk dia aku belom pikirkan lagi. Bendanya pun aku start lagi. Dia punya draft baru wujud dalam kepala hotak aku. 

Aku try nak wujudkan kisah percintaan yang macam ni. Ada aksi gaduh, jalan kaki dari Temerloh sampai ke Kolompo, scene beli air 100 plus kat RnR Gombak sebab penat jalan kaki. Sinopsis cerita dia lebih kurang macam ni. Awang dan Dayang ni kapel dah lama jadi keluarga Dayang nak suruh Awang cepat-cepat kahwin takut Dayang ada anak awal. Mak ayah Dayang pun tak nak ada cucu express.

Awang nie seorang pemuda yang baik, peramah, sopan santun, tampan dan gantang. Berapa gantang, itu kena tanya Awang sendiri. Cerita hal Awang ni dia kena pergi cari kerja untuk kumpul duit buat belanja kahwin dia dengan Dayang. Keluarga Dayang bagi tempoh dekat Awang selama 3 tahun untuk cukupkan duit belanja kahwin termasuk hantaran dan kenduri kendara. Maklum ler, Dayang nie anak dara hot kat kampung. Jadi family Dayang ni “demand” sket laaa.

Untuk cari duit belanja yang boleh tahan banyak tu, Awang kena la berhijrah di Kotaraya. Lagu “Oh kotaraya” nyanyian Alleycats jadi muzik background. Macam-macam yang Awang kenal bila berada di kotaraya dari lorong Haji Taib, KLCC, makwe skirt paras betis, klip 3gp sampai la ke Mancestee United. Itu belom kira hal mapley, snoker, batu dan kedai kuda.

Awang bekerja keras untuk mencukupkan duit belanja dia. Misinya adalah untuk berkahwin dengan Dayang dalam tempoh 3 tahun. Hal kereta, rumah, talipon pintar model terkini dan macam-macam benda yang  bukan bukan, Awang tolak tepi dulu. 

Dapat atau tidak Awang selesaikan misinya untuk berkahwin dengan Dayang dalam masa 3 tahun. Itu kena tunggu aku start buat karangan dia dulu. Agak-agak aku menyirap dengan watak Awang ni, episode pertama aku dah tak bagi dia kahwin dengan Dayang. 

Okeh, gas dapur rumah aku dah abis. Aku nak runner pergi kedai. Kang tak dapat pulak aku nak makan malam. Rajin pulak mak aku nak buat BBQ malam-malam nie.

No comments: