Monday, August 16, 2010

siri nostalgia ramadhan

Zaman kanak-kanak memang paling perit kalau dapat tau esok lusa dah kena start puasa. Serupa jugak ceritanya dengan aku. Tapi ini zaman kanak-kanak yang belum lagi tahu apa itu erti akhil baligh.

Time bulan puasa rasa lain macam kalau selamba pergi kantin. Apa tidaknya, yang berpuasa boleh lepak dalam kelas, yang tak puasa kena duduk luar. Oleh kerana geng-geng semua puasa, jadi nak tak nak kena la puasa jugak.

Tapi handal berlari keliling sekolah tetap juga berjalan seperti biasa. Biler dah puas berlari, dah tentu tekak haus. Biler dah tekak haus, dah tentu kena minum air. Bila dah minum air, adakah itu di namakan puasa. Sudah tentu bukan. Pada saat itulah taktik untuk meminum air akan di praktikkan untuk mengelakkan rasa malu kalau kantoi minum air time bulan puasa.

Caranya mudah dan senang. Pertama sekali kena buat-buat penat dan cari apa saja alasan untuk pergi ke toilet ataupun surau kat tempat wuduq. Kemudian kita kena pandang sekeliling. Jika ramai orang, kita kena buat-buat basuh muka. Ketika membasuh muka, pastikan juga sedikit air masuk ke mulut untuk membasahkan tekak.

Jika orang masih juga ramai, perlu buat-buat alasan unutk berkumuh-kumuh. Pastikan setengah daripada kumuhan masuk ke perut dan setengah lagi perlu di luahkan kembali.

Mudah dan senang bukan. Itulah tektik masa budak-budak dulu. Tatik lain pun ada juga. Caranya ialah bergerak melalui cara gerila. Iaitu selamba pegi ke kantin dan makan dengan penuh tenang. Zaman budak-budak macam tu takde mananya Jabatan agama islam nak tangkap suh masuk naik van mayat.

Kalau orang tua pun buat perangai macam budak-budak, aku raser elok tangkap orang tak puasa tu tapi bukan suh naik van mayat, tapi duduk dalam tempat mandi mayat. Tapi kalau Jabatan agama islam nie gi redah sampai kat dalam hutan belantara, aku rasa tak berapa nak patut sangat la kalau gi tangkap orang tak puasa. Pasal diorang makan pun dalam hutan. Dalam hutan, mana ader  manusia yang berpuasa tinggal kat situ. Kalau ader pun rimau yang dah 2 bulan berpuasa. Jadi biarkan ajer la diorang tue nak bukak puasa siang-siang hari dalam hutan tue.

Agak-agak kontroversi tak entry aku kali nie?

No comments: