Sunday, October 16, 2011

Pak Wan (episod: aladdin)


“Bang! Bang! Bang!” bunyi pintu di ketuk kuat.

“Bukak pintu nie cepat!’ “Aku cakap bukak!” Suara dari siapa entah yang bukan main bersungguh sungguh mengetuk pintu bilik gua bagai nak rak.

Gua ketika itu sedang enak di ulit mimpi terjaga dari pertiduran akibat dari ganguan itu. Dengan perasaan geram dan menyirap gua menjeling jam loceng di atas meja belajar.

“Perghhhhh! pukul 2 pagi. Apa benda yang orang nih nak” bisik hati gua.

“bang, bang, bang!” bunyi ketukan pintu bertalu talu.

“kcek! Kcek! Kcek!” tombol pintu pula di putar putar walhal sudah sedar yang ianya berkunci dari dalam. Dasar takde wawasan manusia di luar itu.

“bukak la cepat!” jerit orang diluar.

“kejap la, tak menyabar pulak, sapa tue?” gua pulak beri pertanyaan balas sambil sambil mengagahkan diri bangun dari tilam yang empuk.
“aku, pak wan!” jerit orang kat luar.

“kreeet……” bunyi pintu yang kekurangan minyak gris terbuka

“apahal nie pak wan, kacau orang nak tido nih” gua buat muka menyirap.

“heh! Heh! Heh! Mintak pinjam lighter” pak wan buat muka tak bersalah

Gua pandang pak wan pagi tuh bukan main kecik lagi, macam semut keciknya. Gua rasa macam nak pijak pijak pak wan sampai leper macam kertas. Gua campak lighter Aladdin dekat pak wan sambil menutup pintu dengan kuat sebagai tanda protes.

Besok tengah hari gua pulak yang sangap nak isap rokok takde lighter. Cilake pak wan!

No comments: