Sunday, October 9, 2011

cerita tentang masyarakat kebanyakan

"kadang kala hidup kita nie perlu ada sedikit fun dan keinsafan yang berpanjangan"  kata abg kopiah kedai sate.

Gua angguk angguk kepala tanda setuju sambil menghabiskan sisa sisa sate yang tinggan di atas pinggan. Kemudian datang seorang pakcik bersama cucunya yang masih kecil duduk di dalam raga moto. Sambil tangan kecilnya gatal memusing side mirror yang hampir terkulai. ayam-ayam bertempiaran berlari takut takut di langgar oleh pakcik itu.

"Zenggggg! Krekkkkk!" Bunyi brek motosikal pakcik yang sudah lama tidak letak minyak gris barangkali.

"Bedul, kasi sate ayam 20, daging 10, bungkus! kuah kasi lebih sikit" laung pakcik itu dari atas motosikalnya.

Cucunya masih lagi leka bermain-main dengan side mirror motornya. Budak sekecil itu belum mampu memahami erti kehidupan manusia dewasa. Gua angkat tangan satu kali sambil membuat isyarat mengira harga makanan gua.

"Berapa kak?"
"Rm15.00 dik"

Gua membuka wallet lalu membayar. Ahh! nasib baik ada duit yg genap. Sekeping wang kertas Rm10 dan Rm5 gua hulurkan kepada makcik yang tukang kira tadi. Gua melangkah menuju kearah motorsikal gua. Gua hidupkan enjinnya dan terus berlalu pergi meninggalkan kedai sate dan pakcik yang menunggu sate bersama cucunya.

~TAMAT~

No comments: