Wednesday, November 17, 2010

esah lagenda [episod 5]

Hasil daripada kebolehan yang di miliki oleh Esah, pendapatan harian keluarga Esah sekeluarga juga turut meningkat. Dari rumah papan tahap kandang kambing, Kini sudah menjadi rumah papan tapi yang standard manusia jenis ketua kampung yang duduk. Sikit tahun lagi, Esah dah renovate rumah dia turun jadi rumah batu pulak.

Suami Esah seperti biasa hanya buat kerja-kerja kampung. TIdak pernah sedikit pun Esah mengunkit mahupun mencerca suaminya walaupun sudah di ketahui ramai yang pendapatan Esah lebih mewah dari suaminya sendiri. Tetapi kesetiaan dan hormat pada suami itu yang Esah cari. Moga-moga rezeki mereka sekeluarga bertambah murah semurahnya.

Walaupun Esah begitu popular di mata orang dan begitu di senangi oleh orang kampung, namun masih ada juga yang berburuk sangka dan membenci dengan kesenangan yang di kecapi oleh Esah. Antaranya adalah geng 6 pemberontak yang di ketuai oleh Che Kam.

Sejak dari awal kareer Esah bermula sehinggalah Esah menjadi popular, mereka tidak henti-henti untuk menjatuhkan Esah. Berbagai cara di gunakan untuk memfitnah Esah namun semuanya tidak berjaya di lakukan oleh mereka.

Pernah satu ketika mereka cuba untuk menyebarkan skandal ketua kampung bersama Esah. Ramailah wartawan dan penduduk kampung hadir semasa wawancara mereka dengan geng 6 pemberontak. Tetapi akhirnya geng 6 pemberontak itu melarikan diri jauh di dalam hutan kerana fitnah mereka tidak menjadi. Isteri ketua kampung dan Esah sendiri berganding bahu mempertahankan Esah. Sudah di ketahui ramai yang isteri ketua kampung mempunyai ramai contact yang mampu menghumbankan geng 6 pemberontak ini ke dalam penjara.

Senyaplah seketika fitnah keatas Esah. Tetapi ianya tidak lama. Fitnah terhadapnya kembali menular tetapi dengan kekuatan mental yang Esah ada, dia berjaya memadamkan fitnah-fitnah itu dengan selamba saja.

Bersambung……….

No comments: