Wednesday, November 10, 2010

al-kisah [episod: matematik]

Dalam kocek tinggal duit kaler merah rm10. Perasaan kelaparan membuak-buak. Itu belum lagi membeli rokok seludup.

Setelah mengambil kira kepentingan, gua memilih untuk membeli nasi. Gua amik lauk jimat-jimat yang paling murah. Lauk telur dadar dengan kuah masak lemak beserta air suam. Menu yang cukup steady untuk mereka yang baru bekerja dan belum menerima sebarang gaji.

Selepas mengisi nafsu perut yang mengila tadi, gua bangun untuk membayar.

“Boss, kasi kira berapa?” gua berkata dengan penuh steady.

“lauk apa makan, minum air apa?” tokey pulak bertanya dengan tegas sambil tangan standby pegang calculator.

“lauk telur dadar sama kuah masak lemak” sambil mata memandang awek kilang yang cun lalu lalang depan kedai.

“semua Rm2” jawab tokey kedai tanpa menekan calculator

Gua keluarkan duit RM10 tunggal yakni satu-satunya duit yang gua ada.

Beberapa minit kemudian gua sudah ada atas moto sambil muka senyum riang suka hati. Gua berkira-kira nak makan KFC plak lepas balik kerja nanti. Dalam wallet gua sudah ada RM48. Cantek!

Kementerian pelajaran dan menterinya kena ambil tindakan tegas tentang hal ini. Jika tidak di bunding akan menyebabkan hasil sumber negara tergadai dan kerugian demi generasi akan datang.

2 comments:

soff said...

belanje lah wei

mattsen said...

aik, mcmne blh ade rm48, td ckp tinggal rm10....