Tuesday, June 14, 2011

aksi dari business week

Tadi gua membeli rokok di kedai serbaneka 24 jam yang paling top masa kini iaitu kedai 7-11. Selesai urusan menjual beli, gua melangah menuju ke pintu utama. Ya, pintu utama keluar masuk kedai 7-11 nie. Takkan gua masuk ikut depan keluar ikut belakang kedai pulak. Kurang sopan dan boleh mendatangkan curiga juga mampu bercuti 2 hari 1 malam di hotel besi.

Okeh kita kembali semula ke landasan cerita. Semasa kaki gua ingin melangkah keluar, anak mata gua secara tidak sengaja menatap satu majalah yang menimbun pada rak-rak majalah. Ada awek mat saleh yang cun sebagai muka depan majalah business week. Gua secara tidak sengaja mengambil majalah tersebut sambil menyelak helaian demi helaian dengan harapan terdapan poster gadis coverpage memakai bikini.

Sedang enak gua membaca sinopsis majalah business week, melangkah masuk 3 ke 4 orang gadis sekolah menengah ke dalam kedai 7-11 ini. Itu tidak langsung menggugat perasaan hati gua untuk membaca dengan laju isi perut majalah ini sebelum di tegur oleh adik-adik kuanter kerana membaca majalah free.

Gadis-gadis sekolah bukan main riuh dalam kedai ini seakan ada funfair dan juga sarkas. Padahal nak membeli slurpy dan membelek majalah URTV. Buku sekolah malas pulak ko nak belek!. Sedikit sebanyak menggangu konsentrasi pembacaan gua yang sudah kehilangan arah kerana tidak menjumpai poster covergirl majalah ni. Harapan gua berkecai!

Gadis-gadis sekolah sedang melangkah keluar sambil di ikuti oleh ekor mata gua yang tajam. Tapi telinga gua sempat menangkap butir bicara salah seorang dari para gadis itu.

“Hek eleh, poyo je baca buku omputih, macam paham jeeee!” sambil di ikuti gelak tawa sakan dari rakan-rakannya.

Gua jadi termanggu, terkasima dan terbodo sebentar!. Ada seorang sahaja umuat manusia yang sedang baca majalah omputih. Di mana umat manusia itu mambaca dengan laju isi perut majalah tanpa berminat nak tahu lebih lanjut. Maknanya manusia itu hanya tahu cerita apa yang penulis majalah tu nak cerita. Umat manusia tuh pulak adalah gua.

Persoalannya, adakah gua kelihatan poyo kerana membaca majalah business week? Adakah gua poyo membaca majalah itu sambil menyelak helaian kertas dengan agak laju? Atau adakah kerana gua berseluar jeans bertampal-tampal di lutut sambil menyandang beg laptop kerana baru pulang dari opis maka gua kelihatan poyo.

Itu nasib baik gua belek majalah business week. Cuba kalau gua tengah membelek buku theory of machine, engineering science, fluids mechanic atau thermodynamic. Maka  bagaimana agaknya butir bicara mereka dengan pakaian gua yang begini rupa.

Tiba-tiba plak mulut gua nak jadi macam Azwan Ali. Kena gua sound satu kali, pasti meleleh taik telinga keluar. Gua mengeleng-gelengkan kepala sambil start moto. Gua terus masuk gear satu dan memecut agak laju sebelum hampir melanggar seekor kucing yang melintas.

Tak belajar undang-undang melintas jalan punya kucing!

No comments: